Τόσο σε αυτό το άρθρο όσο και σε προηγούμενα έγινε μία προσπάθεια καταγραφής πολλαπλών χρήσεων κάποιων βασικών υλικών που σχεδόν πάντα μπορεί να υπάρχουν διαθέσιμα στα σπίτι των παιδιών που μετέχουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Με σωστά δομημένο πρόγραμμα και με αρκετή θέληση, ένας επαγγελματίας μπορεί να είναι ικανός να αδράξει οποιαδήποτε ευκαιρία για να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες που απαιτούνται για την ανάπτυξη των θεσπισμένων στόχων του.
Μετά από τις πολλαπλές χρήσεις ενός παζλ, των χαρτί και μολύβι και των lego, η τέταρτη – σε σειρά – καταγραφή πολλαπλών χρήσεων, αφορά δύο συγκεκριμένα υλικά που αλληλοσχετίζονται σχεδόν σε οποιοδήποτε χώρο κι αν βρεθούν. Ένα τραπέζι και μία καρέκλα.
ΧΡΗΣΗ 1
Η πρώτη προσέγγιση αφορά στη
συμβολική χρήση των δύο αυτών επίπλων. Ξεκινώντας από ένα πλοίο, μπορούμε να
μεταφερθούμε με ένα ιπτάμενο χαλί με πόδια ή και να καθίσουμε στο θρόνο ενός
βασιλιά. Η δόμηση μίας ιστορίας και το επί τόπου «παίξιμο» της είναι μία
υπέροχη αρχή.
ΧΡΗΣΗ 2
Τριασδιάστατες κατασκευές
μέσα στο χώρο. Ο ένας τοποθετεί αυτά τα δύο μέσα στο χώρο (τα αναποδογυρίζει,
τα σηκώνει, τα μετακινεί ή και τα ενώνει), ενώ οι άλλοι μαντεύουν τι είναι αυτό
που έχει κατασκευαστεί. Σε αυτή την προσέγγιση, επίσης, μπορεί να γίνει και η
αντιγραφή τρισδιάστατων σχημάτων. Δηλαδή, κάποιος/α από την ομάδα τοποθετεί τα
δύο αυτά υλικά με έναν τρόπο μέσα στο χώρο και οι υπόλοιποι/ες αντιγράφουν το
σχήμα με τα δικά τους αντικείμενα.
ΧΡΗΣΗ 3
Πίστα μετ’ εμποδίων (κάτω
από την καρέκλα, πάνω από το τραπέζι). Σε αυτή την περίπτωση μπορούμε να
αυξήσουμε τη δυσκολία με πολλούς τρόπους, όπως τον αριθμό των εντολών (πχ.
Ανέβα πάνω στο τραπέζι, ξάπλωσε, κάτσε στην καρέκλα και μετά πέσε κάτω από το
τραπέζι) ή την ποιότητα των εντολών (πέρνα την καρέκλα κάτω από το τραπέζι και
μετά σήκωσε τα χέρια σου ώστε να ακουμπήσεις από την άλλη μεριά του τραπεζιού).
Εδώ χρειάζεται μεγάλη προσοχή καθώς η ασφάλεια των ατόμων αποτελεί τη μέγιστη
προτεραιότητά μας.
ΧΡΗΣΗ 4
Ζητάμε να τοποθετηθεί το τραπέζι μακριά από την καρέκλα. Όλα τα παιδιά κάθονται στην καρέκλα τους και ξεκινούν να πετούν διάφορα άλλα αντικείμενα του χώρου επάνω στο τραπέζι. Επισημαίνουμε ότι όλα τα αντικείμενα θα πρέπει να μείνουν επάνω στο τραπέζι, καθώς εάν πέσουν το παιδί πρέπει να πάει να τα φέρει πίσω και να προσπαθήσει ξανά. Σε περίπτωση που δεν έχουμε άλλα αντικείμενα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε κάτι προσωπικό όπως ένα παπούτσι ή μία κάλτσα. Διαβάθμιση της συγκεκριμένης δραστηριότητας μπορεί να γίνει με την μετακίνηση του τραπεζιού πιο μακριά, με την αντικατάσταση του τραπεζιού από την καρέκλα (μικρότερος χώρος προσγείωσης αντικειμένου) ή και με τη δημιουργία επικλινούς επιφάνειας (γέρνοντας το τραπέζι).
ΧΡΗΣΗ 5
Εάν η καρέκλα είναι ελαφριά,
ζητώ από τα παιδιά να την ισορροπήσει πάνω σε κάποιο μέλος του σώματος τους
(όπως χέρι, ώμο, πλάτη). Όταν το καταφέρουν αυτό, ζητώ τη μετακίνηση της
καρέκλας από το ένα μέρος στο άλλο με διάφορους τρόπους, π.χ. χρήση χεριού,
ποδιού, κεφαλιού, πλάτης, με βοήθεια ενός άλλου αντικειμένου κοκ. Παίζουμε
εναλλάξ ώστε να δίνονται διάφοροι τρόποι επίλυσης από τον/την παιδαγωγό.
ΧΡΗΣΗ 6
Αναπαραγωγή ρυθμού με
χτύπους πάνω στην καρέκλα ή στο τραπέζι. Δίνω πρώτα εγώ ρυθμό χτυπώντας μία
επιφάνεια και τα παιδιά μιμούνται. Οι ρόλοι αλλάζουν. Διαβάθμιση της συγκεκριμένης
δραστηριότητας μπορεί να είναι η ρυθμική αναπαραγωγή ήχων από ένα ένα παιδί με
στόχο να αναγνωρίσουν οι υπόλοιποι/ες ποιο τραγούδι παίζει.
ΧΡΗΣΗ 7
Μετά από συναίνεση του κηδεμόνα,
ζητώ να ρίξουμε ελάχιστον νερό επάνω στο τραπέζι, αφήνοντας όλη την επιφάνεια
εργασίας ελεύθερη. Με αυτό τον τρόπο το παιδί μπορεί να ζωγραφίσει. Το νερό
γίνεται το χρώμα και το δάχτυλο το πινέλο. Η δραστηριότητα αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί
για γνωστικές, γραμματικές αλλά και αριθμητικές επαναλήψεις.
ΧΡΗΣΗ 8
Μετρώ πόσα τραπέζια και
πόσες καρέκλες έχει το σπίτι μου. Μπορώ να ζωγραφίσω το καθένα και την καθεμία
ξεχωριστά.
ΧΡΗΣΗ 9
Κινητικό παιχνίδι
αξιοποιώντας όλες τις καρέκλες και τα τραπέζια του σπιτιού. Αυτή η
δραστηριότητα ξεκινά από εμάς, οδηγώντας τα παιδιά σε μία σειρά κινητικών
εντολών, όπως πιάσε το τραπέζι της κουζίνας, πήγαινε κάτσε σε μία καρέκλα ενός
άλλου δωματίου, πήγαινε και κρύψου κάτω από την καρέκλα της κουζίνας κοκ.
ΧΡΗΣΗ 10
Ζωγραφιά μίας καρέκλας κι
ενός τραπεζιού. Κόψιμο αυτών με τη χρήση ψαλιδιού. Τώρα μπορείς να σχεδιάσεις
περίεργες καρέκλες και τραπέζια σε διάφορα σχήματα, όπως κυκλικές καρέκλες,
τραπέζια-μπάλες, μικροσκοπικά καθίσματα κοκ. Κόψιμο με ψαλίδι και παρουσίαση
στην ομάδα.
Εργοθεραπευτής, ΜΕd
Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών
Εμψυχωτής Θεατρικού Παιχνιδιού
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Κουρετζής, Λ. (2008). Το Θεατρικό Παιχνίδι και οι Διαστάσεις του. Αθήνα: Ταξιδευτής.
Ντολιοπούλου, Ελ. (2004). Σύγχρονες Τάσεις της Προσχολικής Αγωγής. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Slavin, R.E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία (Ε. Εκκεκάκη, Μεταφ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.