Πολλαπλή Χρήση Υλικών στην Εξ' Αποστάσεως Εκπαίδευση - Τουβλάκια Lego

 

Πολλές φορές, η πολλαπλή χρήση ενός αντικειμένου μπορεί να χρειαστεί σε όλους τους επαγγελματίες που ασχολούνται με την παιδαγωγική και την εκπαίδευση. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε γιατί υπάρχει έλλειψη υλικοτεχνικού εξοπλισμού, είτε γιατί η 'πολλαπλή χρήση' από μόνη της μπορεί να προσφέρει ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως είναι η πρωτοβουλία, η επίλυση προβλήματος, η προσαρμογή σε νέες καταστάσεις, η φαντασία και η ευελιξία. Σε προηγούμενες ημέρες είχε αναπτυχθεί η πολλαπλή χρήση του παζλ και των χαρτί και μολύβιΣε αυτό το άρθρο, ωστόσο, γίνεται μία προσέγγιση δέκα χρήσεων για τα τουβλάκια lego.

 


ΧΡΗΣΗ 1

Κατασκευαστικό παιχνίδι. Σε αυτή την περίπτωση, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα τουβλάκια lego ακριβώς γι' αυτό τον λόγο που κατασκευάστηκαν. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, μπορούμε να βρούμε άπειρες εναλλακτικές προσεγγίσεις, ανάλογα τον επιθυμητό στόχο. Μερικά παραδείγματα είναι τα εξής:

                  Ελεύθερη κατασκευή από το παιδί.

                  Αντιγραφή τρισδιάστατων σχημάτων. Κατασκευάζει κάτι ο/η παιδαγωγός και τα παιδιά ακολουθούν. Η διαδικασία κατασκευής από τον/την παιδαγωγό μπορεί να είναι φανερή ή και στα κρυφά, ανάλογα το ζητούμενο στόχο. Αμέσως μετά, το κάθε παιδί κατασκευάζει το δικό του σχήμα και το αντιγράφουμε όλοι/όλες οι υπόλοιποι/ες.

                  Ρεαλιστική κατασκευή αντικειμένων, με ζητούμενο να κατασκευαστεί κάτι από μνήμης.

                  Παιχνίδι αντιθέσεων (διακρίσεων-συγκρίσεων). Μπορούμε να κατασκευάσουμε με τα παιδιά διάφορα σχήματα, παίζοντας με τις έννοιες ψηλό-κοντό, μεγάλο-μικρό, χοντρό-αδύνατο, μακρύ-κοντό, χρωματιστό-μονόχρωμο κτλ

 

ΧΡΗΣΗ 2

Ντόμινο. Τοποθετώντας τα τουβλάκια όρθια και το ένα πίσω από το άλλο, έχουμε δημιουργήσει μία σειρά για ντόμινο.

 

ΧΡΗΣΗ 3

Κατηγοριοποίηση. Με τα τουβλάκια πάνω στο χώρο εργασίας (ο/η καθένας/καθεμία στο γραφείο ή τραπέζι που χρησιμοποιεί στο σπίτι του/της), μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να τα χωρίσουν σε μικρές ομάδες βάσει χρώματος ή και σχήματος. Εάν έχουμε δύο ειδών τουβλάκια (μεγάλα και μικρά) μπορούμε να τα ανακατέψουμε και να γίνει η κατηγοριοποίηση βάσει μεγέθους.

 


ΧΡΗΣΗ 4

Για να μαζέψουμε τα τουβλάκια, συνήθως ζητάμε από τα παιδιά να τα βάλουν πάλι πίσω στο κουτί. Ωστόσο, αυτή η μετακίνηση θα μπορούσε να γίνει με πολλούς τρόπους, ώστε ακόμη κι αυτή τη διαδικασία να την φέρουμε κοντά στο θεσπισμένο στόχο μας. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε δραστηριότητες όπως το μπάσκετ (εάν απομακρύνουμε τον κουβά και τον κρατάμε στον αέρα), ποδόσφαιρο (τοποθετώντας τον κουβά κάτω και στο πλάι) ή και ακόμη δημιουργώντας έναν ρυθμό από τον ήχο που κάνουν τα τουβλάκια όταν πέφτουν μέσα στον κουβά (μπορούμε για παράδειγμα να τραγουδάμε ένα συγκεκριμένο κομμάτι και το παιδί να ρίχνει τα τουβλάκια μέσα, κρατώντας τον ρυθμό).

 

ΧΡΗΣΗ 5

Δημιουργία αντικειμένων μίας ιστορίας και role playing. Αφού σε συνεργασία με τα παιδιά έχουμε δομήσει μία ιστορία (φανταστική, διδακτική, κοινωνική κτλ), μπορούμε να ζητήσουμε να εντοπιστούν τα αντικείμενα της ιστορίας αυτής και με τη βοήθεια των lego να τα κατασκευάσουμε όλα. Αυτό μπορεί να γίνει είτε σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο, όπου το σπίτι, για παράδειγμα, θα κατασκευαστεί στο πάτωμα ώστε το άτομο να μπαίνει μέσα κυριολεκτικά, είτε σε ένα φανταστικό πλαίσιο με αντικείμενα μινιατούρες.

 

ΧΡΗΣΗ 6

Bowling με τα χέρια. Με τα τουβλάκια μας κατασκευάζουμε δέκα πύργους και τους τοποθετούμε σαν κορύνες. Με τα υπόλοιπα τουβλάκια, φτιάχνουμε μία γερή κατασκευή (συνήθως μία τετράγωνη βολεύει καλύτερα) και τη χρησιμοποιούμε ως μπάλα.

 

ΧΡΗΣΗ 7

Τρισδιάστατος λαβύρινθος στο πάτωμα. Βάζοντας το ένα τουβλάκι δίπλα στο άλλο και σχηματίζοντας πολλούς δρόμους (ή και τοίχους), μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα τρισδιάστατο λαβύρινθο που το παιδί μπαίνει μέσα σε αυτόν και προσπαθεί να πάει από το ένα ορισμένο σημείο σε ένα άλλο. Αυτή η δραστηριότητα ενώ απαιτεί χρόνο και είναι δύσκολο να προετοιμαστεί, μπορεί να προσφέρει μία μεγάλη γκάμα προσαρμογών και διαβαθμίσεων δυσκολίας. Η χρήση της βοήθειας από τους κηδεμόνες θα ήταν παραπάνω από χρήσιμη.

 

--------------

Webinar : Ο/Η Εκπαιδευτικός ως Εμψυχωτής/τρια

--------------


ΧΡΗΣΗ 8

Κούρσα. Τοποθετώντας τουβλάκια σε διάφορα μέρη του σώματος, ζητάμε από τα παιδιά να μετακινηθούν στο χώρο – το ίδιο κάνουμε κι εμείς. Ποιος θα φτάσει πρώτος/η στο επιθυμητό σημείο; Στην πόρτα του δωματίου, στην κουζίνα, στην εξώπορτα και να πατήσει το κουδούνι κοκ.

Σε αυτή τη χρήση μπορούμε να αυξήσουμε τη δυσκολία ανάλογα το μέλος του σώματος που τοποθετούνται τα τουβλάκια, τον αριθμό των Lego, την απόσταση που πρέπει να διανυθεί, την ταχύτητα ή και τη διάρκεια που κρατάει η δραστηριότητα.

 

ΧΡΗΣΗ 9

Στην περίπτωση που τα τουβλάκια είναι μεγάλα και αντέχουν ένα ελάχιστο βάρος, μπορούμε να χτίσουμε ολόκληρο πάτωμα ή και κομμάτια πατώματος για κινητικά παιχνίδια, όπως πίστα εμποδίων, πίστα ισορροπίας ή και συνδυασμού αυτών των δύο.

 

ΧΡΗΣΗ 10

Έργα τέχνης. Μία πολύ ιδιαίτερη δραστηριότητα που αρέσει σχεδόν σε όλα τα παιδιά είναι το μαντείο. Τι καλύτερο λοιπόν από το να φτιάξει ο/η καθένας/καθεμία ένα δικό του/της σουρεαλιστικό έργο τέχνης (είτε μεγάλο είτε μικρό) και να πρέπει οι συμπαίκτες να μαντέψουν τι είναι. Σε αυτή τη δραστηριότητα, ως συν-κινητές όλου του εγχειρήματος θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να 'ακούσουμε' τι έχει να μας πει το παιδί και να 'αξιοποιήσουμε' οποιαδήποτε πληροφορία προκύψει.



Παναγιώτης Μπαρμπαγιάννης

Εργοθεραπευτής, ΜΕd

Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών

Εμψυχωτής Θεατρικού Παιχνιδιού



Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Κουρετζής, Λ. (2008). Το Θεατρικό Παιχνίδι και οι Διαστάσεις του. Αθήνα: Ταξιδευτής.

Ντολιοπούλου, Ελ. (2004). Σύγχρονες Τάσεις της Προσχολικής Αγωγής. Αθήνα: Τυπωθήτω.

SlavinR.E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία (Ε. Εκκεκάκη, Μεταφ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.