Το Αισθητήριο Παιχνίδι (sensory play) είναι όλες εκείνες οι δραστηριότητες που αξιοποιούν τις αισθήσεις με τέτοιο τρόπο ώστε τα παιδιά να μάθουν και να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους. Παρέχοντας ένα κράμα πολυαισθητηριακών παιχνιδιών όπου τα παιδιά εξερευνούν, αλληλεπιδρούν και (ανα)γνωρίζουν υλικά και καταστάσεις, συμβάλλουμε στην ανάπτυξη του εγκεφάλου καθώς δίνεται η δυνατότητα στους νευρώνες να κάνουν συνδέσεις και να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της διαδικασίας της μάθησης με ένα φυσικό τρόπο.
Ακολουθώντας τα στεγανά της βιβλιογραφικά αναφερόμενης ως 'τυπική ανάπτυξη', το αισθητηριακό παιχνίδι είναι η αρχή αλλά και η θεμέλιος λίθος για την ανάπτυξη όλων των δεξιοτήτων και σωματικών λειτουργιών ενός/μίας ανθρώπου (αισθητηριακά, κινητικά, γνωστικά, κοινωνικά). Οι αισθητηριακές εμπειρίες που μπορούμε να προσφέρουμε είτε ως παιδαγωγοί είτε ως θεραπευτές/τριες δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε να υπάρξει η έκφραση, η ανακαλυπτική μάθηση αλλά και η απελευθερωτική διαδικασία της σκέψης και η ενίσχυση της περιέργειας.
Τα παιδιά αξιοποιούν τα αντικείμενα και τις καταστάσεις ώστε να γνωρίσουν αλλά και να ενισχύσουν την αίσθηση της αφής, της όρασης, τη γεύση, τη μυρωδιά, την ακοή αλλά και τα συστήματα της ιδιοδεξίας και του αιθουσαίου. Μέσα από δραστηριότητες με διαφορετικά υλικά, ο/η παιδαγωγός οφείλει να δημιουργεί ένα κατάλληλο, ασφαλές και με στόχο την ευεξία, περιβάλλον όπου οι παίκτες/τριες θα έχουν τη δυνατότητα να εμπλακούν ενεργά στη διεργασία του παιχνιδιού.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι τα αισθητηριακά παιχνίδια συστήνονται για παιδιά όλων των ηλικιών, ιδιαίτερα για βρέφη και νήπια. Η βιωματική προσέγγιση σε συνδυασμό με την κατάλληλη τεχνογνωσία όσον αφορά στη χρήση των δραστηριοτήτων αλλά και στη δόμηση του περιβάλλοντα χώρου θεωρείται καίριας σημασίας.
Παρακάτω μπορείτε να ενημερωθείτε περαιτέρω σε σχέση με το αισθητηριακό παιχνίδι :
- 55 Αισθητηριακές Δραστηριότητες για Παιδιά Προσχολικής και Σχολικής Ηλικίας / εδώ
- Αισθητηριακό και Εικαστικό Παιχνίδι - Διαμορφώνοντας Αισθητηριακά Περιβάλλοντα στην Ειδική και Γενική Αγωγή / εδώ
Εργοθεραπευτής, ΜΕd
Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών
Εμψυχωτής Θεατρικού Παιχνιδιού
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Ayres, A. J. (1972). Sensory Integration and Learning Disorders. Los Angeles, CA: Western Psycological Servises.
Exner, C. (2005). Development of hand skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
Freire, P., Shor, I. (2011). Απελευθερωτική παιδαγωγική. Διάλογοι για τη μετασχηματιστική εκπαίδευση (Γ. Κουλαουζίδης, Μεταφ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Jaques, D. (2004). Μάθηση σε ομάδες (Ν. Φίλλιπς, Μτφ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Smith Roley, S. & Jacobs, E. S. (2009). Sensory Integration. In Crepeau, E. B., Cohn, E. & Boyt Schell, B. (Eds.), Willard & Spackman’s Occupational Therapy (11th ed., p.p. 792–817). Baltimore, MD: Lippincott Williams & Wilkins.