Η ψυχαγωγία σε συνδυασμό με την εκπαίδευση και την αξιοποίηση
του ελεύθερου χρόνου με λειτουργικές δραστηριότητες είναι μία πολύ καλή
ευκαιρία για να απασχοληθούμε και να περάσουμε εποικοδομητικές στιγμές με όλα
τα μέλη της οικογένειάς μας. Μία πολύ ωραία σκέψη που μπορεί να εφαρμοστεί
είναι το μαγείρεμα μεσημεριανού ή και βραδινού φαγητού. Τα παιδιά αναγνωρίζουν
και μαθαίνουν μέσα από τον κόσμο που τα περιβάλλει, οπότε εάν έχουν δει εσάς ή
κάποιον/α άλλο/η να μαγειρεύει, τότε είναι σε θέση να αναγνωρίσουν και το ρόλο
του μάγειρα/ρισσας. Παίρνοντας, λοιπόν, το ρόλο του/της μάγειρα/ρισσας, το
παιδί μπορεί να συμπεριλάβει όλα τα μέλη της οικογένειας στην παρασκευή του φαγητού , μετατρέποντας τη δραστηριότητα αυτή σε μία
διασκεδαστική ενασχόληση για όλους και όλες. Αφήστε, λοιπόν, τα παιδιά σας :
·
Να πλύνουν τα χέρια τους
·
Να φορέσουν την ποδιά τους
·
Να πλύνουν την επιφάνεια πάνω στην οποία θα
μαγειρέψετε
·
Να πλύνουν τα λαχανικά
·
Να πλύνουν τα φρούτα
·
Να ελέγξουν τις ημερομηνίες λήξης των τροφίμων
·
Να διαβάσουν τη συνταγή
·
Να σας λένε τα βήματα της συνταγής
·
Να αναμείξουν τα υλικά
·
Να ζυμώσουν
·
Να κόψουν τα υλικά με επίβλεψη
·
Να τοποθετήσουν το φαγητό στο εκάστοτε σκεύος
κατασκευής
·
Να ανακατέψουν το φαγητό στην κατσαρόλα
· Να αποφασίσουν, μετά την παρασκευή του φαγητού, σε τι
πιάτο θα τοποθετηθεί η εκάστοτε μερίδα (βαθύ, μεγάλο κτλ)
·
Να αποφασίσουν ποιο υλικό θα χρησιμοποιήσουν για την
κατανάλωση του (κουτάλι, πιρούνι, μαχαίρι)
·
Να βγάλουν τα κατάλληλα υλικά από τα συρτάρια και τα
ντουλάπια
·
Να τοποθετήσουν το φαγητό στα πιάτια
·
Να καθαρίσουν και να πλύνουν όλα τα υλικά και τις
επιφάνειες που χρησιμοποιήθηκαν
-----
Όσο μαγειρεύετε μην ξεχνάτε να εξηγείτε
στα παιδιά σας βήμα-βήμα τη διαδικασία αλλά και να επιδεικνύετε τον επιθυμητό
τρόπο καθαρισμού ή κοψίματος. Με αρκετή επίβλεψη, ο καθένας και η καθεμία
μπορεί να ολοκληρώσει κάποιες ή και όλες τις ιδέες που περιγράφονται παραπάνω.
Μη διστάσετε, εάν κάποιο άτομο μπορεί, να του επιτρέψετε να μαγειρέψει εκείνο
για εσάς. Μέσω της προσέγγισης ενός ρόλου (μάγειρας/ρισσα) και μέσω της
διαδικασίας του παιχνιδιού σε ένα πιο ρεαλιστικό περιβάλλον και πλαίσιο, θα
δώσει τη δυνατότητα στο παιδί να βιώσει / αναπτύξει / βελτιώσει / αναγνωρίσει
νέες δεξιότητες και ερεθίσματα.
Τέλος, μην ξεχνάτε ότι η διαδικασία της
παρασκευής του φαγητού μπορεί να αποτελέσει μία ψυχαγωγική διέξοδο στην εποχή
που ζούμε. Φωνές ή νεύρα, μόνο τα αντίθετα αποτελέσματα μπορούν να φέρουν.
Εργοθεραπευτής, ΜΕd
Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών
Εμψυχωτής Θεατρικού Παιχνιδιού
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Γκόβας, Ν. (2003). Για
ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (2011). Βασικό Επιμορφωτικό Υλικό, Αξιοποίηση των Τεχνών στην Εκπαίδευση. Αθήνα. Διαθέσιμο στις 13 Φεβρουαρίου 2019 στο www.epimorfosi.edu.gr/images/stories/ebook-epimorfotes/texnes/9.TEXNES.pdf
Παναγιωτάκη, Α., Τρούλη, Κ. (2016). Αναπτύσσοντας τη Δημιουργικότητα μέσα από το Θεατρικό Παιχνίδι. Στο Κ. Καρράς, Μ. Σακελλαρίου, Α. Πεδιαδίτης, Μ. Δρακάκης (Επιμ.), Παιδαγωγική της Χαράς - Προς ένα αντισυμβατικό σχολείο. Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Slavin,
R.E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία (Ε. Εκκεκάκη, Μεταφ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.